Adventurers League – Forgotten Realms Dungeon Masterens Guide v9.1

Denne oversatte udgave af Adventurers League Dungeon Master’s Guide er alene ment som en venligt hjælpeværktøj. Enhver tvivl der opstår på baggrund af oversættelse skal søges løst via det oprindeligt udgivne forlæg. Vi henviser i dokumentet til Wizards of the Coast’s hjemmeside i alle links, omend mange af de nævnte ressourcer på findes på vores egen Ressource-siden via topmenuen.

Del 1. Getting started

Dette dokument er en guide til at starte op som Dungeon Master (DM) for Forgotten Realms kampagnen der bliver overset af D&D Adventurers League (DDAL ell. AL). Disse regler suppleres af Adventurers League FAQ (som også findes i Adventurers League DM’s Pack)

Sæson Historier

Adventurers League spil er inddelt i sæson historier, men alle AL godkendte eventyr kan spilles uanset deres sæson.

D&D Adventurers League spil

AL spil kan foregå praktisk talt HVOR SOM HELST — hvad end det er derhjemme, i en lokal spil butik, et bibliotek eller en skole, eller endda en messe. Mulighederne er endeløse. DM’s og spillere deltager i AL spil, ved brug af en variation af materiale muligheder. Disse muligheder inkluderer D&D introductory adventures, D&D Premiere Play, de udgivne D&D eventyr (kaldet hardcover eventyr). Derudover har mange messe-organisatorer skrevet AL godkendte eventyr kaldet Convention-Created Content eventyr (CCC) særligt til deres messe.
D&D Introductory Adventures. Disse eventyr akkompagnerer nye bøger fra Wizards of the Coast (WotC) og har premiere hos lokale spil butikker, for at introducere dig til nyt materiale.
D&D Premiere Play. Disse Eventyr støtter Wizards of the Coasts hardcover udgivelser. De kan købes på Dungeon Masters Guild. Købes et Premiere Play eventyr, kan der køres lige så ofte som man ønsker.

Det at være en Dungeon Master

At være en AL DM er let og sjovt. Eventyrene kan forberedes på kort tid og du behøver ikke at bekymre dig om at skabe alt muligt baggrundsmateriale.

Hvad du har brug for til at køre et spil

For at køre et spil som en DM i AL skal du bruge følgende:

Player’s Handbook eller D&D Basis Reglerne. Basis reglerne .pdf dokumentet kan hentes gratis på WotCs hjemmeside og indeholder alle spillets grudregler.
Eventyr. Hvis du kører spil i et offentligt rum for en begivenheds organisator, tjek med den person for at se hvilke eventur de har til rådighed. Ellers er det muligt at købe eventyr i din lokale spil butik (kun hardcover eventyr) eller online på www.dmsguild.com.
Spillere. AL spil er designet til et bord med fem (5) spillere, men kan justeres til mellem tre (3) og syv (7) spillere. Borde med færre eller flere end disse begrænsninger anbefales ikke da det fremskynder en ekstremt sub optimal oplevelse

Optional Items

Disse ting er ikke nødvendige for at køre AL spil, men kan være rare at have
Dungeon Master’s Guide (DMG). Denne bog indeholder værdifulde råd om hvordan man forbereder og kører spil. DMG’en indeholder også beskrivelser af magiske genstande der måske bliver uddelt i løbet af spillet, så det anbefales at du medbringer den information, hvis den ikke er inkluderet i eventyret.
Monster Manual (MM). Mens statistikkerne for de fleste monstre kan findes her, findes specielle monstre skabt specifikt til en given sæsons udgivne eventyr i det produkt
Indeks kort. Gode til at skrive initiativ på, skrive noter til spillere på, eller bruge som bord skilte.
Dungeon Master Skærm. God til at gemme eventyret, og dine noter og planer fra spillerne.
Miniaturer og Battlemap. Hvis du og dine spillere nyder at spille et mere taktisk spil D&D kan disse bruges til at synliggøre kamp og detaljerede områder.

Snyd

D&D AL spil bør være sjovt og inkluderende – ikke konkurrence præget. Ret, som DM, snydende spillere hurtigt og diskret (om muligt) ved at løse problemet og lave en fair dom om hvad der sker. Du kan gennemse papirer (karakter ark, log sheets og certifikater) når som helst. Hvis noget virker sært eller forkert – enten omkring papirerne eller i løbet af spillet – snak om det med spilleren og udred eventuelle problemer. Du kan nægte noget der virker som værende uden for reglerne, eller få en spiller til at rulle om. Vær professionel – gør hvad du kan for at undgå at gøre spilleren forlegen – eller antage skyld. Vi er her alle for at have det sjovt og nyde udfordringen!

Del 2. At Køre Et Eventyr

Du kan være DM for en gruppe spillere af gangen – hver spiller skal have deres egen karakter inden for eventyrets level begrænsning. Karakterer der spiller et hardcover eventyr kan fortsætte med at spille det hvis de rykker ud af denne begrænsning, men de senere spiller et andet hardcover eventyr kan de ikke vende tilbage til det første.

At spille Dungeon Masteren

Du har den vigtigste rolle. Du forsyner historien og bringer ordene på siderne i eventyret til live. Mens du fortæller historien er det også dit ansvar at få alle til at føle sig velkomne ved bordet, ved at skabe et sjovt og retfærdigt miljø.
Du er bemægtiget. Tag beslutninger om hvordan gruppen interagerer med eventyret; ret til, eller improviser, men bibehold eventyrets ånd. Du kan ikke implementere nye regler.
Giv dine spillere en udfordring. Vurder dine spilleres niveau af erfaring samt hvad de virker til at nyde i et spil, og forsøg at levere hvad de eftersøger. Alle bør have mulighed for at skinne. Du kan tilpasse et encounter ved at tilføje eller fjerne tematisk passende monstre.
Hold eventyret kørende. Når spillet kører fast, giv hentydninger og ledetråde til dine spillere når de står over for mysterier, er i kamp- eller rollespils situationer der bliver frustrerende. Dette giver spillerne “små sejre” for at tage gode beslutninger baseret på modtagne ledetråde. Når der spilles inden for en given tidsramme, som f.eks. på en messe er det vigtigt at holde øje med spillets tempo. Det er okay at tilpasse indholdet når det står stille for at fremme en oplevelse der føles komplet.

Karakter Sygdom, Død, og helberedelse

Slemme ting sker; det er farligt at være eventyrer.

Sygdomme, gifte og lignende effekter varer indtil fjernet, men karakterer kan bruge downtime dage på at modtage spellcasting services eller på at hvile sig (se “Recuperating” i Player’s Handbook).

Døde karakterer eller dem ramt af lycanthropy eller vampirism kan ikke starte en ny session førend de er blevet bragt tilbage til live eller kureret.

Karakterer som er bragt tilbage til live lider under effekterne som normalt, men for hver downtime dag brugt reduceres minusser til attack rul, saving throws og ability checks med 1.

Kroppe genvindes hele medmindre andet specificeres i eventyret.

Kan gruppen ikke bringe en karakter tilbage til live eller kurere det for conditions som fjerner den fra spil, selv, gælder følgende regler:

  • Karakteren betaler. Karakterer kan bruge deres guld til at betale for en spellcasting service som ville bringe dem tilbage til spilbar tilstand. Alternativt kan karakteren bytte et permanent magic item (eksklusiv common magic items) til en NPC, der er i stand til at tilbyde spellcasting services, for at blive bragt tilbage til live og få fjernet eventuelle conditions (eller i visse omstændigheder, story awards) der fjernede dem fra spil – inklusiv dem der kræver et Wish. Denne mulighed reducerer midlertidigt karakterens Magic Item Limit med 1. Denne reduktion varer indtil karakteren når næste tier (eller, for level 20 karakterer, indtil de har gennemført 2 spil). Dog er denne mulighed tilgængelig selv hvis deres limit er blevet reduceret til 0 eller de ikke har nogle magic items.
  • Gruppen betaler. Andre karakterer kan betale en del af prisen for spellcasting services for en karakter. Dog kan karakterer ikke bytte et magic item for en anden karakters skyld.

Spellcasting Services

I løbet af en session kan karakterer modtage spellcasting services fra en NPC der befinder sig i en stor landsby eller større (anywhere that is townsized or larger), men karaktererne skal være i stand til at kunne rejse dertil. Eller er spellcasting services kun tilgængelige mellem sessions.

herunder ses priserne for spellcasting services.

Spellcasting services udbudt en NPC er begrænset til spells på denne liste. Dog kan karakterer købe spell scrolls hvilke en NPC kan kaste gratis, men kun til gavn for karakteren som har købt scroll’en

Acolyte Background. Karakterer med background featuren Shelter of the Faithful kan anmode om spellcasting services ved et tempel til deres tro.  En gang om dagen kan de modtage Een spell fra listen gratis (dog skal de selv betale for eventuelle material components). Kun visse religioner har templer store nok til at give denne mulighed. I løbet af spillet er tilgængelige religioner fastlagt efter hvilken region spillet foregår(ovenstående tabel).

Eventyr Belønninger

Karakterer vinder levels og optjener belønninger i form af guld, magiske genstande, og downtime. Disse belønninger noterer på deres logsheet – som de skal vedligeholde – før de forlader bordet. De fleste af disse uddeles når du føler at det passer (dog kan magiske genstande kun uddeles hvis de er nævnt specifikt i eventyret hvori de er fundet).
Levelstigning. Karakterer modtager et level når de har færdiggjort et eventyr. I hardcover eventyr modtager de et level efter din anvisning (eller eventyrets), eller efter fire timers spil (eller otte timer på tier 2-4), til et maksimum på et level per session. Karakterer stiger til det næste level i slutningen af spillet.
Spillere kan vælge at afvise et level – og udsætte level stigning så længe som de ønsker.
Magiske genstande. Karakterer kan beholde enhver permanent magisk genstand deres gruppe finder i løbet af et spil. I slutningen af kan hver karakter beholde de fundne genstande – op til et maksimum bestemt af deres tier (Almindelige (red. common) magiske genstande er ikke underlagt denne begrænsning). Magiske genstande til forbrug (red. Consumable magic items) (Eliksirer, skriftruller, ammunition, og soul coins) deles ligeligt mellem karaktererne – løs om nødvendigt uenigheder tilfældigt. Vil flere spillere eksempelvis have en eliksir gruppen har fundet, kan man rulle en terning for at bestemme hvilken karakter der beholder genstanden

TIERGRÆNSE FOR ITEMS
11
23
36
410

Mundæne skatte. Mundænt udstyr under underoverskriften treasure kan ikke sælges eller byttes, men kan benyttes indtil slutningen af spillet, hvorefter det går fortabt. Alle skatte med en monetær værdi (guld, ædelstene, kunstobjekter, etc.) der nævnes skal ignoreres. Spellbooks og genstande uden mekaniske egenskaber (såsom nipsgenstande eller andre ting uden en specifik værdi) fundet i spillet deles ligelig mellem karaktererne. Hvis mere end en spiller vil have genstanden vil en tilfældigt valgt karakter beholde den.
I stedet har du mulighed for at uddele guld. Hver time kan du tildele hver karakter en mængde guld baseret på deres tier (se længere nede). der er stor fleksibilitet omkring hvordan dette guld uddeles og hvilken for det tager, men du kan bruge treasure afsnittene som et pejlemærke til at uddele guld og hvilken form det tager. Eksempelvis bærer en goblin måske beskidte kobbermønter, mens en rig handelsmand kan have sedler der kan udløses til guld. Alternativt, på en messe, vil du måske foretrække at uddele den akkumulerede mængde guld i slutningen af spillet, i form af en kiste guldbarer fra en rig handlende. Det anbefales på det kraftigste at karakterer bliver tildelt den maksimale mængde guld for deres tier per time. Ellers modtager karaktererne den minimale mængde for hver time i slutningen af spillet.
når en karakter når en mængde guld svarende til deres GP begrænsning kan de ikke optjene mere guld, før de har opnået et level, hvonår begrænsningen nulstilles.

TIERGP/TIME (MIN GP MODTAGET)GP MAKS/LEVEL
120 gp (10gp)80 gp
230 gp (15 gp)240 gp
3200 gp (100 gp)1.600 gp
4750 gp (375 gp) 6.000 gp

Story awards/effects/items. Disse genstande eller effekter – udpeget af ALCC – er essentielle for et hardcover eventyrs historie og kan kun bruges i sessions i eventyret hvor de er blevet tildelt. Disse genstande er ikke inkluderet i begrænsningen for magiske genstande, men kun en karakter kan besidde et givent story item ved det samme bord på samme tid

Dungeon Master Belønninger

Når du kører spil optjener du også DM Belønninger. For mere information se D&D Adventurers League Dungeon Master Rewards dokumentet.