Adventurers League – Forgotten Realms Spillerens Guide – v9.2
Denne oversatte udgave af Adventurers League Players Guide er alene ment som en venligt hjælpeværktøj. Enhver tvivl der opstår på baggrund af oversættelse skal søges løst via det oprindeligt udgivne forlæg. Vi henviser i dokumentet til Wizards of the Coast’s hjemmeside i alle links, omend mange af de nævnte ressourcer på findes på vores egen Ressource-siden via topmenuen.
Del 1. Skabelse af en karakter
Dokumentet her er en guide til oprettelsen og udvikling af en D&D karakter til brug i Forgottens Realms kampagnen med udgangspunkt i BALDUR’S GATE: DESCENT INTO AVERNUS (AL Sæson 9) og administreres af D&D Adventurers League. Reglerne her suppleres af Adventurers League FAQ’en.
Dette skal du bruge for at spille
For at deltage i D&D Adventurers League spil, skal du mindst have adgang til følgende:
D&D Basic Rules. Dette dokument er gratis at hente via Wizards of the Coast’s hjemmeside og indeholder alle de grundlæggende regler for spillet. For en mere fyldestgørende oplevelse, anbefaler vi at du anskaffer 5. udgave af D&D Players Handbook.
Et karakterblad og en logside. Du kan bruge et hvilket som helst karakterblad skabt til 5. udgave af D&D og en hvilken som helst logside der passer dig. Du kan finde begge på siden med D&D Adventurers League Resources.
Karakterskabelse
Du skal bruge en karakter der er skabt til D&D Adventurers League spil. Alle karakterer starter på level 1.
Trin 1: Vælg en race og en klasse
Karakterer i Forgotten Realms kan vælge mellem racer og klasser i Player’s Handbook og én anden bog – en regel kaldet “PHB+1”. Andre tilgængelige bøger inkluderer følgende produkter:
- Elemental Evil Player’s Companion (EEPC)
- Sword Coast Adventurer’s Guide (SCAG)
- Volo’s Guide to Monsters (VGM)
- Xanathar’s Guide to Everything (XGE – dette inkludere også Tortle Package)
- Mordenkainen’s Tome of Foes (ToF – Dog kun kapitel 1 til 5)
- Locathah Rising (LR)
Derudover er følgende varians- eller optionelle regler tilgængelige når du skaber en karakter:
- Variant Human Traits (PHB)
- Half-Elf og Tiefling varianter (SCAG/ToF)
- Option: Sprog til mennesker (SCAG – kan vælges uden at påvirke PHB+1)
- Blessing of Corellon (ToF – kan vælges uden at påvirke PHB+1)
Bemærk: Racer, der kan flyve fra level 1, og optioner fra andre ressourcer end de nævnte, er ikke tilgængelige uden specifik dokumentation (f.eks. certifikater eller lignende). Nogle sæson 9 karakterer kan udvikle vinger når de når level 5 (se Appendiks 2: Sæson 9 Karakterer).
Derudover skal din karakter tilhøre en sæson. Dette valg giver din karakter ekstra tilvalg som de ellers ikke ville have adgang til, såsom ellers begrænsede race- eller klasseegenskaber, eller andre unikke regler for den pågældende sæson.
Trin 2: Beslut grund-egenskabsværdier (Ability Scores)
Din karakters grundegenskaber (Strength, Dexterity, Constitution, etc) skabes ved at bruge een af følgende metoder:
- Standard Array (15, 14, 13, 12, 10, 8)
- Variant: Customizing Ability Scores (Se PHB – også kendt som Point Buy).
Trin 3: Beskriv din karakter
Beskriv din karakter og vælg en baggrund.
Baggrund (Background). Vælg eller skab en baggrund ved hjælp af Player’s Handbook eller en anden kampagne-ressource. Øvrige ressourcer kan findes i Adventurers League Content Catalogue (ALCC).
Alignment. Overordnet set, kan Forgotten Realms karakterer være alle andre alignments end evil. Dog kan medlemmer af faktionerne Lords’ Alliance eller Zhentarim (se trin 5) vælge at være lawful evil.
Guddomme (Deities). Din karakter kan vælge enhver tilgængelig guddom fra listen med Deities of the Forgotten Realms og Nonhuman Deities i Player’s Handbook eller enhver anden ressource nævnt i trin 1 ovenover. Cleric’s skal tilbede een enkelt, specifik guddom men er ikke begrænset til de domæne der er anbefalet til deres guddom. Andre karakterer er ikke tvunget til at vælge en guddom.
Trin 4: Vælg udrustning
Din karakters klasse og baggrund afgør udstyr og guld; du slår altså ikke med terninger for at afgøre hvor meget guld du starter med.
Trinkets. Du starter med en trinket fra tabellen i kapitel 5 i Player’s Handbook – du kan enten vælge een eller rulle på tabellen (dit valg).
Udstyr. Din karakter kan sælge eller købe spell-komponenter og udstyr fundet i Player’s Handbook eller andre spillerressourcer.
Trin 5: Vælg en faktion (valgfrit)
Din karakter kan blive medlem af en faktion, men kun hvis han/hun har baggrunds-featuren der hedder Safe Haven (Faction Agent baggrunden fra Sword Coast Adventurer’s Guide, f.eks.).
Medlemmer af en faktion modtager en bekræftelse på deres medlemskab: en broche, et skilt, en særlig mønt eller lignende. Derudover kan han/hun også identificerer sig som faktionsmedlem på andre måder, f.eks. via klædestykker, tatoveringer, hemmelige håndtryk, etc. Yderligere information om faktioner kan findes i Appendiks 1: Omdømme.
Del 2. Sådan spiller Adventurers League
For at spille et eventyr, skal din karakter falde indenfor eventyrets level-angivelse. Hvis du spiller et hardcover eventyr, kan du fortsætte med at spille med selvom du falder udenfor dets level-angivelse, men hvis du hopper ud af hardcover-eventyret for at spille et andet hardcover eventyr, så kan du ikke vende tilbage til det første.
Undervejs i eventyrerne
Din karakter kan sælge og købe udstyr ved hjælp af reglerne i Player’s Handbook. Mellem spilsessioner kan din karakter købe udstyr fra de ressourcer der er nævnt i Trin 2 ovenover. Enkelte eventyr giver dog en begrænsning på hvad der kan købes under en session. Penge og udstyr kan ikke foræres til en anden karakter, men:
- Udstyr og consumables (potions, scroll og andet med engangsbrug) kan lånes ud til andre karakterer ved dit bord, men skal afleveres tilbage efter sessionen (med mindre det er blevet brugt undervejs).
- Permanente magiske items kan byttes (se nedenfor).
- Karakterer kan vælge at dele udgifterne til NPC trolddoms-tjenester (spellcasting services) der benyttes under et eventyr.
Køb af potions og scrolls
Din karakter kan købe potions og scrolls efter følgende tabel:
Potion med… | Pris | Potion med… | Pris |
Healing | 50 gp | Water breathing | 100 gp |
Climbing | 75 gp | Superior healing | 500 gp |
Animal friendship | 100 gp | Supreme healing | 5,000 gp |
Greater healing | 100 gp | Invisibility | 5,000 gp |
Spell Scroll Level | Pris* | Spell Scroll Level | Pris* |
Cantrip | 25 gp | 3rd | 300 gp |
1st | 75 gp | 4th | 500 gp |
2nd | 150 gp | 5th | 1,000 gp |
Nedetid og livsstil
Din karakter kan deltage i nedetidsaktiviteter (downtime activities) før, under og efter en session. Du kan bruge nedetidsaktiviteter fra Player’s Handbook eller den følgende liste. Andre kan benyttes såfremt de fremgår af anden kampagnedokumentation (leveomkostninger betales ikke når man bruger nedetids-dage):
Downtime: Spellcasting Services (NPC trolddoms-tjenester). Du kan bruge en nedetidsdag på at lade en NPC kaste en trolddomsformular på dig. Alternativt kan du bruge denne nedetid på selv at kaste en trolddomsformular eller drage nytte af en trolddomsformular kastet af en anden karakter, der sidder ved samme bord som dig uden at bruge ressourcer på den pågældende formular. Det er alene DM’en der har den endelige beslutning om, hvorvidt en given nedetidsaktivitet kan lade sig gøre i løbet af sessionen (er der f.eks. flere dages inaktivitet hvor handlingen kunne finde sted).
Downtime: Cathing up (indhent level). Ved at bruge nedetid på level 4, 10 eller 16 kan du stige et level. Du optjener intet guld eller andre skatte ved denne handling. Prisen i nedetids-dage fremgår af tabellen herunder.
Nuværende tier | Pris i nedetidsdage |
1 | 20 dage |
2 | 80 dage |
3 | 200 dage |
Downtime: Copying spells (kopiere trolddomsformularer). Karakterer kan bruge nedetidsdage til at kopiere trolddsomsformularer ned i deres formularbog (spellbook). Du bruger op til 8 timer på at kopiere trodddomsformularer ind i din formularbog og/eller at gøre din formularbog tilgængelig for andre karakterer så de kan kopiere fra din bog ved at bruge nedetidsdage. Karakterer, der spiller samme eventyr, kan “bytte” trolddomsformularer med hinanden med denne aktivitet. Hver troldmand (wizard) har sit eget “sprog” der bruges til at skrive formularer ned med, så de kan ikke benytte sig af en hjælphandling (Help action) – selv hvis de får hjælp af en anden troldmand. Denne aktivitet skal ske i nærvær af dit bords DM.
Downtime: Trading Magic Items (Byt magiske items). Permanente magiske items kan byttes på en een-til-een basis for items med den samme raritet. Kun tier 4 karakterer kan bytte legendary items. Unikke magiske items eller magiske items uden flere magiske egenskaber (F.eks. uden ladninger eller lignende) kan ikke byttes. Hver part i byttehandelen skal bruge 15 nedetidsdage til byttet, med mindre de spiller ved samme bord. Certifikater (hvis de findes) skal følge med byttet eller destrueres. Hvis der opstår tvivl eller konflikt, er det Dungeon Master’s Guide der angiver et items raritet og egenskaber.
Brewing Potions of Healing (XGE) (Bryg Potions of Healing (XGE)). Man kan brygge potions of healing hvis man har en ‘herbalism kit’.
Scribing Scrolls (XGE) (Skriv selv magiske scrolls (XGE)). Du skal kende til trolddomsformularen eller kunne klargøre (prepare) formularen for at kunne skrive den på en spell scroll. Omkostninger tillægges formularens komponentomkostninger.
Karakterens vækst
Din karakter optjener et nyt level ved at afslutte et eventyr. I hardcover eventyr sessioner, fortæller din DM dig hvornår du har optjent et level. Hvis ikke, optjener du et level efter fire timers spil (eller otte timer på tier 2-4). I dette tilfælde stiger din karakter level når sessionen slutter.
Hvis du gerne vil fortsætte på dit aktuelle level, kan du frasige dig level-stigningen, omend det har en effekt på andre gevinster du måtte få.
Stig level: Din karakter stiger level efter beskrivelsen i din PHB+1. Brug fastsatte hitpoints (fixed hit point) værdien for din klasse; karakterer ruller aldrig for at få hitpoint.
Magiske items: For at opretholde en balance i denne verdensomspændende kampagne som AL er, får alle karakter lov til at beholde et magisk item der bliver fundet under een session, dog er antallet af magiske items du kan bære begrænset på tier niveau (common items, consumables og story items tæller ikke mod denne begrænsning). I stedet for blot at modtage endnu et item, må din karkater istedet erstatte et eksisterende item med det nye item – ganske brugbart til at slippe af med inferiøre eller opbrugte items. Legendary items kan kun beholdes af tier 4 karakterer, men andre der finder dem kan istedet gemme dem for så at tage dem i brug når de når til tier 4 (level 17 til 20). Indtil da tæller det legendary item ikke med i deres Magic Item Limit. Det er kun een karakter ved bordet, der kan være i besiddelse af et givent Story Item.
Tier | Magic Item Limit | Tier | Magic Item Limit |
1 | 1 | 3 | 6 |
2 | 3 | 4 | 10 |
Monetære gevinster: Din Dungeon Master tildeler dig guld mens i spiller. For at opretholde en form for ligevægt blandt karakterer i denne verdensomspændende kampagne, er der sat en begrænsning på hvor meget guld din karakter kan tjene baseret på hvor mange timer der bliver spillet i karakters nuværende tier. Mens din DM stærkt anbefales at give denne mængde guld for hver time, så tjener du som minimum halvt det anbefalede for hver times spil, hvis DMens skulle glemme det.
Når din karakter har tjent den mængde guld der er sat som grænse, så informér din DM; du kan ikke tjene mere før du når et nyt level. Når først din karakter når level 20, så resetter grænsen hver gang de afslutter et eventyr.
Tier | GP tjent per time (minimum) | GP grænse per level |
1 | 20 gp (10 gp) | 80 gp |
2 | 30 gp (15 gp) | 240 gp |
3 | 200 gp (100 gp) | 1,600 gp |
4 | 750 gp (375 gp) | 6,000 gp |
Nedetidsdage (Downtime Days). Din karakter tjener 10 downtime dage for hver level der stiges (20 for tier 2-4 karakterer).
Eventyr logsiden
Selvom der ikke er et krav om formatet, så skal du bruge en form for eventyr logside for at holde styr på din karakters fremdrift og gevinster fra eventyr til eventyr. Ved slutningen af hver session, optegner du følgende i din eventyrlog:
Eventyrets navn. Skriv navnet på eventyret du spillede (hvis det er et hardcover, så skriv også sessionens nummer ned).
Advancement. Indikér om du har valgt at stige level ved slutningen af sessionen.
Guld. Angiv, hvor meget guld din karakter endte med at tjene og/eller bruge under sessionen.
Magiske item(s). Notér hvilke magiske items din karakter modtog eller mistede i løbet af sessionen.
Nedetid. ANgiv antalle af nedetidsdage (downtime days) som blev tjent eller brugt i løbet af sessionen og hvilke(n) aktivitet(er) der blev anvendt.
Eventyrnoter. Skriv andre vigtige ting ned der skete under eventyret, eller information som du kan få brug for senere: dødsfald, særlige gevinster (story awards, story items, etc). For hardcover eventyrsessioner kan du notere ned hvor mange timer du har spillet siden du steg level.
At planlægge fremtiden
Når du stiger level udvikler din karakter sig. Følgende regler gælder når du stiger level.
Hold progressionen tilbage. Hvis du siger nej tak til at stige level efter et eventyr (eller når DMen tilbyder dig at stige), så beholder din karakter stadig det eller de magiske items og guld der blev fundet under sessionen (selvom de stadig ligger under for den tier-mæssige begrænsning på både guld og items).
Genbyg karakteren. Du kan genbygge din karakter helt indtil første spil som level 5 – og du må skifte alt ved din karakter fraset navn og sæson-tilknytning. Ikke-mekaniske aspekter som alignment, køn, valg af guddom eller personlige træk kan ændres mellem session og til enhver tid uanset level.
Din karakter beholder de gevinster og det udstyr der er skaffet indtil da. Hvis din karakters klasse eller baggrund ændrer sig, mister du det udstyr du fik fra den forrige, sammen med den indtægt du måtte have fået ved at sælge de dele, eller andre gevinster opnået såsom kopierede formularer. På samme måde mister man adgang til renown (omdømme) gevinster (se Appendiks 1: Omdømme). Story awards kan ikke genbygges, og du kan ikke ombygge en karakter der er død eller på anden måde fjernet fra spil (se Død, sygdom og forbandelser herunder).
Død, sygdom og forbandelser. Døde karakterer eller de, der er påvirket af en tilstand eller story award der fjerner dem fra spil (såsom vampyrisme, lykantropi, forstening, etc) kan ikke starte en ny session før de har erhvervet sig trolddoms-tjenester betalt med guld eller de opgiver et permanent magisk item (fraset common magiske items) for at returnere dem tilbage til livet, eller fratage dem deres invaliderende tilstand – dette inkludere de tilstande der eller kræver trolddomsformularen wish. Dette reducerer midlertidigt deres Magic Item Limit med 1. Denne reduktion pågår indtil karakteren når næste tier (for level 20 karakterer indtil de har spillet to eventyr). Denne mulighed er til rådighed selvom karakterens Magic Item Limit er reduceret til 0 eller karakteren ikke har nogle magiske items.
Appendiks 1: Omdømme
Ved at drage på eventyr kan din karakter etablere sit navn blandt beboerne på Faerûn. Når karakterens omdømme stiger, kan denne trække på tjenester fra andre, der måske har krydses deres vej på tidligere rejser.
Omdømmets fordele
Mens medlemmer af specifikke faktioner kan nyde godt at yderligere fordele, kan alle karakterer (og altså ikke kun faktionsmedlemmer) opbygge omdømme baseret på deres level:
Tier | Titel |
1 | Novice |
2 | Adept |
3 | Veteran |
4 | Heroisk |
Når din karakter starter et nyt eventyr eller nyt kapitel, kan denne vælge en enkelt fordel via omdømmet, forbundet mere sin nuværende titel. Items kan ikke sælges eller byttes og mistes igen når eventyret eller kapitlet slutter (hvad der nu end sker først).
Rank | Fordel |
Novice | Inspiration og en potion of healing |
Adept | Et item, til en værdi af 100 gp eller mindre fra tabel i Player’s Handbook kapitel 5 |
Veteran | En fartøj med ikke-kampdygtigt mandskab |
Heroisk | Potion of Superior Healing eller en Elixir of Health |
Omdømme-item
Karakterer på niveauet Adept eller højere kan vælge mellem et +1 våben, +1 skjold, +1 rod of the pact keeper eller en +1 wand of the war mage afhængigt af deres baggrund (en Folk Hero får måske et gammel +1 greatsword der hørte til en nu pensioneret eventyrer, en Sage får måske en +1 wand of the war mage som ligger gemt i et bibliotek, etc). Din karakters Magic Item Limit gælder for dette item, og item’et kan ikke sælges eller byttes, men det kan erstattes af et andet item hvis du ønsker det.
Tilbageholdelse af omdømme-fordele
Ligesom din karakter optjener omdømme gennem heltegerninger, på samme måde kan de miste omdømme med kujonagtige handlinger. Hvis omdømme tilbageholdes, mister din karakter adgang til omdømme-fordele i et antal eventyr der angives med hvor længe tilbageholdelsen varer:
Langtids-tilbageholdelse (Long-Term Suspension). Din karakters adgang til omdømme-fordele holdes tilbage i et antal eventyre svarende til halvdelen af karakterens level (minimum 1). Denne tilbageholdelse tildeles for både in-game og out-of-game handlinger såsom:
- Angribe en anden karakter uden at spillere og Dungeon Masteren har givet lov hertil
- Ved DMen’s beslutning (brug dette sparsomt). Dette inkluderer forstyrende adfærd; fjendtlig opførsel mod faktionsmedlemmer, decideret onde handlinger, etc.
Hvis denne type handlinger fortsætter efter denne straf er indført, har DMen den uiltimative ret til at bortvise spilleren fra spillet – i hvilket tilfælde du fratages alle gevinster for sessionen. Hvis du bortvises på denne måde, kan du ikke genspille eventyret med denne karakter.
Kort-varig tilbageholdelse (Short-Term Suspension). Din karakters adgang til omdømme-fordele tilbageholdes i et eventyr eller kapitel. Denne tilbageholdelse tildeles for:
- Din karakter begår en forbrydelse i vidners påsyn
- Din karakter dømmes skyldig i at have begået en forbrydelse
- Ved DMen’s beslutning (brug dette sparsomt). Dette kan inkludere handling som at modarbejde sin faktions mål; betydelig disrespekt af personer med legitim autoritet, misbrug af menigmand, bevidst modarbejdelse af gruppens fremdrift, etc.
Det er vigtigt at holde for øje, at ovenstående handlinger i enkeltstående tilfælde kan tillades eller ligefrem bedes om at gruppens medlemmer (hvis alle f.eks. er enige om at kaste en fireball midt i gruppen for at slå en masse fjender ned eller hvis din karakter er under effekt af f.eks. en dominate person formular, etc). I dette tilfælde påføres der ingen tilbageholdelse af omdømme-fordele.
Faktionsmedlemskab
Din karakter kan slutte sig til enhver faktion de opfylder kravene for (f.eks. skal medlemmer af Bregan D’aerthe være drow). Du kan kun være medlem af een faktion ad gangen og du skal opretholde din tilhørsforhold ved at have baggrunds-featuren Safe Haven tilknyttet karakteren (f.eks. via Faction Agent baggrunden, Sword Coast Adventurers Guide). Din karakter kan forlade faktionen til enhver en tid. For at gøre dette, kan karakteren erstatte Safe Haven baggrunds-featuren med en anden eller vælge en ny faktion. Uanset, så rammes karakteren af en kort-varig tilbageholdelse af omdømme-fordele (se ovenfor).
Faktions-items
Faktions-medlemmer på omdømmeniveau Adept kan vælge at iføre sig en magisk ring med faktionen våbenskjold på. Dette tæller imod din karakters Magic Item Limit og ringen kan ikke sælges eller byttes væk, men kan erstattes af et andet magisk item. Ringens type styres af hvilken faktion der er tale om.
Faktion | Magisk Item |
Alle | Ring of protection |
Harpers | Ring of free action |
Order of the Gauntlet | Ring of fire resistance |
Emerald Enclave | Ring of animal influence |
Lords’ Alliance | Ring of the ram |
Zhentarim | Ring of evasion |
Appendiks 2: Sæson 9 Karakterer
D&D Adventurers League’s spil er inddelt i historiesæsoner. Siden programmets begyndelse har der været otte sæsoner, hver med sit eget fokus og tilhørende produkter, udgivet af D&D teamet hos Wizards of the Coast. Nu er vi nået til sæson 9, og for at støtte udgivelsen af Baldur’s Gate: Descent into Avernus, tilbydes følgende nye muligheder for karakterskabelse, specifikt til sæson 9 kampagnen.
Oplåste muligheder for karakterskabelse
Alle karakterer skabt til sæson 9 spil modtager et trait, der hedder Lingering Legacy of Evil og giver dig enten Plane-Touched Wings eller Inherited Malevolence trait’sne – alle er beskrevet herunder. Karakterer, skabt før starten på sæson 9, må IKKE benytte disse traits.
Lingering Legacy of Evil
Når du ruller terninger for at afgøre antallet af hit points du genvinder ved en soul coin‘s Drain Life egenskab, så kan du rulle to gange og derefter selv vælge hvilket resultat du vil bruge. ALternativt kan du stille to spørgsmål når du bruger en soul coin‘s Query egenskab. Denne trait forsvinder når sæsonen slutter.
Plane-Touched Wings
Ønsker du at skabe en aasimar eller tiefling, modtager karakteren den fordel der er beskrevet for dem herunder. Ingen af fordelene tæller imod karakterens valg af +1 ressource.
Aasimar. Du kan vælge en aasimar (Volo’s Guide to Monsters) som din karakter-race. Når du når 5. level kan du erstatte trait’en Light Bearer og den race trait du får ved level 3, med et par flotte vinger – og du modtager en flyve-hastighed på 30 fod, så længe du ikke har en heavy armor på.
Tiefling. På 5. level kan du erstatte din Infernal Legacy trait med Winged Tiefling variant trait’en (Sword Coast Adventurer’s Guide).
Inherited Malevolence
Hvis din karakter ikke er en aasimar eller tiefling, betyder det ikke at du skal slippe for helvedes flammer og brændende syreregn. Karakterer, der ikke modtager Plane-Touched Wings, kan istedet vælge at starte med et common magisk item fra Xanathar’s Guide to Everything fraset magisk armor, våben, items der fungerer som våben, clockwork amulet, dark shard amulet, hat of wizardry eller ruby of the war mage.
Dertil skal item’et tildeles een af følgende i sit design:
d20 | Infernalsk islæt |
1 | Menneskehår eller hud |
2 | Et stykke geometrisk formet grønt stål |
3 | Tænder fra et stort, ukendt væsen |
4 | Lugten af svovl |
5 | Syrligt lugtende (men uskadelig) damp |
6 | Et rødt, blinkende øje |
7 | Omgivet af harmløse flammer |
8 | En udløbet kontrakt med en djævel er påklistret |
9 | Hviskende stemmer prøver at få ejeren til at gøre onde ting |
10 | En opbrugt soul coin |
11 | En lille ampul med dæmonisk slim |
12 | Blodrøde krystaller |
13 | Et spejl, der lejlighedsvist viser en djævels øje |
14 | Profane bønner indgraveret i tørret hud |
15 | Små, sylespidse takker |
16 | Sort træ der bløder rød harpiks |
17 | Grønt glas |
18 | Et sølvstykke, dækket med djævelske tegn |
19 | Kold-jerns kæder med barberblade på |
20 | Pletter af blod, der aldrig går væk |
Forslag til rettelser, henvisninger til stadefejl etc er velkomne herunder. //Casper