Ofte Stillede Spørgsmål v9.1

Del 1. Velkommen til D&D Adventurers League

Hvad er D&D Adventurers League?

D&D Adventurers League omspænder al organiseret for Dungeons & Dragons og bruger reglerne fra den 5. udgave. Organisationen holdes af Wizards of the Coast.

Skal jeg bruge et DCI nummer?

DCI numre bruges ikke længere i Adventurers League spil.

Hvilke eventyr kan jeg spille/køre?

Spillere er ikke begrænset til den nuværende sæsons eventyr; du kan spille ethvert D&D Adventurers League eventyr, med hvilken som helst karakter. Spillere må spille det samme eventyr flere gange, men en karakter må kun deltage i et givent eventyr eller hardcover kapitel én gang.

Hvad tæller som et Adventurers League eventyr?

De følgende generelle udtryk gælder til beskrivelse af de forskellige eventyr der er mulige at spille.
Kampagne Eventyr. Disse er ikke-hardcover DD-serie eventyr tilhørende den nuværende sæsonhistorie. Sæson 9 Kampagne eventyrene hedder “Avernus Rising.”
DDEX, DDAL Eventyr. Disse er korte to-til-otte-timers modul-stil eventyr forbundet med en sæsonhistorie. De forgår typisk i ét enkelt område baseret på sæsonen og strækker sig over flere tiers.
DDEP Eventyr. Disse er episke eventyr der kræver to eller flere borde og generelt har et interaktivt element. De har ofte over gennemsnits belønninger, men kan være sværere end DDEX/DDAL evenetyrene.
DDOA Eventyr. Disse eventyr omtales nogle gange som “Author Only”. dette betyder at kun forfatteren kan køre eventyret; forfatterne er alle D&D Adventurers League administratorer eller andre ansatte hos Wizards of the Coast.
CCC (Communit-Created Content). Disse er skabt af uafhængige organisationer til brug på messer og andre fællesskabs begivenheder. Mens de i starten er begrænsede til den messe der tilvejebragte deres skabelse, kan de købes på the Dungeon Master’s Guild inden for seks måneder af udgivelsen.
DDIA Eventyr. Disse eventyr støtter udgivelsen af hardcover Wizards of the Coast produkter. Hvis produktet er et eventyr, er det introducerende eventyr typsik en kort adaption af ét kapitel fra det produkt. Ellers er det et originalt eventyr der udnytter nyt indhold fra et ikke-historie produkt.
DDHC “Hardcover” Eventyr. Disse eventyr er officielt producerede og udgivet af Wizards of the Coast. Denne kategori inkluderer også udvalgte produkter fra Guild Adept sektionen af the Dungeon Master’s Guild på www.dmsguild.com.
Andet Indhold. Ind imellem sker der sære ting, og yderligere indhold gøres tilgængeligt til spil. Som en generel regel, hvis det er produceret af Wizards of the Coast eller Adventurers League staben, og bærer Adventurers league logoet, tæller det. Tjek dog ALCC’en for at se om produktet er tilgængeligt til spil.

Hvor mange spillere kan jeg have ved mit bord?

For den bedste oplevelse, anbefales det at borde har fem spillere – ikke inklusiv DM’en. Dog kan du have så få som 3 og så mange som 7. At have flere eller færre spillere frarådes kraftigt, for at undgå en dårlig spiloplevelse.
Spillere kan spille en af deres egne karakterer af gangen. En DM kan ikke spille en karakter.
En DM (eller begivenheds organisator) kan begrænse bordets størrelse til enhver legal bord størrelse.

Hvilke regler skal jeg bruge?

Alle Adventurers League spil bruger femte udgave Dungeons & Dragons reglerne – hus regler, Variant og valgfrie regler, undtagen dem nævnt forneden, er ikke tilladte.
Som en Adventurers League Dungeon Master er du bemægtiget til at håndhæve reglerne som præsenteret af de officielle materialer (PHB, DMG, MM, etc.). Kør spillet efter de regler, men du er den endelige mægler ved eventuelle tvetydigheder der kunne opstå heraf. Hus regler er ikke tilladte til brug i spil; kampagnen bruger reglerne som præsenteret i PHB.

Ofte brugte akronymer

Adventurers League dokumenter bruger følgende vendinger når der refereres til forskellige Wizards of the Coast producter:

  • PHB. Player’s Handbook
  • PBR. Player’s Basic Rules
  • DMBR. Dungeon Master’s Basic Rules
  • DMG. Dungeon Master’s Guide
  • LR. Locathah Rising
  • MM. Monster Manual
  • EEPC. Elemental Evil Player’s Guide
  • SCAG. Sword Coast Adventurers Guide
  • VGM. Volo’s Guide to Monsters
  • XGE. Xanathar’s Guide to Everything
  • TP. Tortle Package
  • TOF. Mordenkainen’s Tome of Foes
  • AL. Adventurers League
  • ALPG. Adventurers League Player’s Guide
  • ALDMG. Adventurers League DMG
  • ALCC. Adventurers League Content Catalogue
  • GA. Guild Adept (Season Varies)
  • GOS. Ghosts of Saltmarsh (Season 0)
  • DRW. Dreams of the Red Wizards (Season 0)
  • TOD. Tyranny of Dragons (Season 1)
  • HDQ. Hoard of the Dragon Queen (Season 1)
  • ROT. Rise of Tiamat (Season 1)
  • EE. Elemental Evil (Season 2)
  • PTA. Princes of the Apocalypse (Season 2)
  • ROD. Rage of Demons (Season 3)
  • OTA. Out of the Abyss (Season 3)
  • COS. Curse of Strahd (Season 4)
  • SKT. Storm King’s Thunder (Season 5)
  • TYP. Tales from the Yawning Portal (Season 6)
  • TOA. Tomb of Annihilation (Season 7)
  • WD: DH. Dragonheist (Season 8)
  • WD: DMM. Dungeon of the Mad Mage (Season 8)
  • BG: DIA. Descent into Avernus (Season 9)

Variant og valgfri regel tilgængelighed

Disse valgfrie eller Variant regler er tilgængelige til brug:

• Variant: Customizing Ability Scores (PHB)
• Variant Human Traits (PHB)
• Half-Elf Variants (SCAG)
• Option: Human Languages (SCAG)
• Tiefling Variants (SCAG)
• Variant: Playing on a Grid (PBR)
• Variant: Skills with Different Abilities (PHB)

Uden specifik kampagne dokumentation, er enhver anden variant eller valgfri regel ikke tilgængelig til brug.

Officielle regel kilder

Regler fra en officiel D&D Adventurers League kilde, så som ALPG, ALDMG, eller denne FAQ sætter rammerne for vores nuværende kampagne. Som en generel regel, udsteder admins ikke officielle domme om generelle regel spørgsmål, med mindre det påvirkes direkte af programmets anvendelsesområde og formål.
Sage Advice/Twitter. Sage Advice (SA) og tweets fra Wizards of the Coast ansatte er et godt barometer for ‘rules-as-intended’. En DM kan, efter skøn, bruge dem til regel mægling.
Unearthed Arcana. Unearthed Arcana (UA) er ikke en tilladt resource; Det er ikke tilgængeligt til brug uden specifik kampagne dokumentation.
Socialt Media (Detect Thoughts, Facebook, Google+, Etc.). Regel vejledning givet af en admin med et #AL_Admin eller AL_Official hashtag anses som officiel regel vejledning. Til sin tid bliver det måske tilføjet til denne FAQ. Generelt giver kampagne staben ikke officielle domme om generelle regler, med mindre det har bred betydning for programmets regler eller omvendt.

Guild adept sæson identification

Tilføjede Guild Adept produkter er bundet til en specifik sæson og er markeret i deres eventyr kode fundet i ALCC. Produkter der ikke er inkluderet i kataloget er ikke tilgængelige til spil, dog er nye produkter ofte udgivet mellem opdateringer.

Eventyr logsider

Denne logside katalogiserer din karakters udvikling gennem deres eventyr karriere. Mens din logsides format er op til dig, skal spillere og DMs vedlige holde et. Informationen det skal indeholde nævnes i ALPGen.

Nye logside afsnit

Du skal lave et ny afsnit for alle din karakters bemærkelsesværdige begivenheder, så som at spille et eventyr, bytte et magic item, kopiere spells i din spellbook, udføre en downtime aktivitet, etc.

Faction Kit tilgængelighed

Mens Faction Kits klart øger spille oplevelsen, er deres brug valgfri. De tilbydes som print-on-demand produkter og tager noget tid at modtage efter du har bestilt dem, så udsæt det ikke.

Retroaktiv vejlidning

Brug kun den nyeste version af Adventurers League dokumenterne, inklusiv ALPGen, ALDMGen, ALCCen, og FAQen.

Del 2. Spiller spørgsmål

Tilladte regel ressourcer

Tilladte regel ressourcer er bøger og andre ressourcer der kan bruges af spillere til at skabe, udvide og spille deres karakterer. Vi bruger “PHB+1” reglen forklaret i ALPGen.
Visse kampagne dokumentationer giver adgang til regler der ellers ikke er tilgængelige. Regler opnået på denne måde tæller ikke som din+1, men giver ikke adgang til andre regler i ressourcen. For eksempel, hvis du har et certifikat der giver dig lov til at lave en aarakocra, giver det ikke adgang til de spells der findes i Elemental Evil Player’s Companion.
Hvad er Kampagne Dokumentation? Certifikater forsyner karakterer med yderligere regel muligheder ud over dem nævnt ovenfor (som for eksempel at tillade en forbudt klasse/race). Disse certifikater er typisk udstedt af kampagne staben eller andre ansatte hos Wizards of the Coast.

Genoptrykte regler

Den nyeste version af enhver regel bruges – selv hvis den er genoptrykt i en anden bog. Dette udvider dog ikke reglerne tilldelt af dit valg af +1.

Spiller brug af DM materialer

Følgende vejledning gælder angående hvilke regler fra en DM ressource der er tilgængelige for spillere:
Dungeon Master’s Guide. Spiller brug af DMGen er begrænset til magiske genstande, du kan finde i eventyr’s egenskaber. Dette betyder at udstyr beskrevet i DMGen (gifte, etc.) ikke er tilgængelige til køb.
Monster Manual. Væsner med komplette stat blokke foundet i Monster Manual og andre ressourcer nævnt i ALCCen er tilgængelige til brug med klasse egenskaber så som Wild Shape, Beast Companion, og forskellige conjure spells. Som altid er din DM den endelige mægler over reglerne, så som at fastslå hvorvidt din karakter har tilfredsstillet krav, så som dem sat af din klasse (så som druidens krav om at have set det dyr der er i tale).
Eventyr. Spilller brug af eventyr er begrænset til magiske genstandes egenskaber, der findes deri, samt brugen af komplette stat blokke, med det formål, nævnt ovenfor for Monster Manual.

Guild Adept indhold tilgængelighed

Guild Adept indhold følger samme regler som enhver anden ressource – hvis det ikke er nævnt i ALPGen, så er det ikke tilgængeligt for spillere uden kampagne dokumentation.

Spilstart

Alle Karakterer begynder spil på første level. Ved at DMe og playteste eventyr, kan du dog optjene levels der kan overføres til dine andre karakterer.
Begyndende i Sæson 9 er tier 2 pregenererede karakterer tilgængelige til Adventurers League Spil. De officielle tier 2 “pregen” karakterer er de eneste tier 2 pregens tilgængelige til spil.

Det at stige i level ud af indhold

Som en generel regel kan du ikke udsætte level stigning for at deltage i et senere eventyr, ej heller kan du fjerne et level når det først er tilføjet. Hvis din karakter stiger til femte level, for eksempel, kan den karakter ikke længere deltage i tier 1 eventyr

Racer & Klasser

Battlerager/Bladesinger Race

Kun dværge kan være en Battlerager og kun elvere og halv-elvere kan være Bladesingere.

Reskinning af racer

Du må reskinne din race (spille en sjælden elver subrace for eksempel) skulle du ønske det, men beholder egenskaberne fra en normalt tilgængelig subrace (højelver, ect.); karakter skabelses processen ændres ikke. Din DM kan nægte dette, hvis de føler at det ikke passer.

Sæson incitamenter og PHB+1

Hver sæson vil typisk inkludere tre egenskaber: a) en tilgængelig for alle den sæsons karakterer, b) en tilgængelig for en specifik race eller klasse der passer tematisk til sæsonen, og c) en tredje for karakterer der ikke kvalificerer sig til b).
Disse fordele afhænger ikke af dit valg af +1, men giver ikke adgang til andre regler i den samme ressource.

Nonstandard familiars tilgængelighed

hvis din karakter kaster find familiar, er dit valg begrænset til listen givet i spellens beskrivelse (eller klasse egenskaben for visse warlocks).
Uden specifik kampagne dokumentation, er væsner fundet i andre ressource (som SKT ellet MM) ikke tilgængelige som familiars.

Level 20 karakterer

Du har klaret det til level 20. Om du bliver ved med at tage på eventyr eller ej er i sidste ende op til dig.
Levels. Du “opnår levels” og optjener alle associerede belønninger (som downtime), men du forbliver tyvende level.
DM Belønninger. Du kan tilføje DM Belønninger til en level 20 karakter.
Epic Boons. Epic boons kan kun tildeles hvis et eventyr eller andet officielt udgivet product specifikt instruerer din DM i det.

Evner & Baggrunde

Skræddersyede baggrunde

Du kan lave en skræddersyet baggrund til din karakter ved at følge reglerne i PHBen, men du kan ikke lave en skræddersyet baggrunds egenskab.

At lære eksotiske sprog

Karakterer kan vælge eksotiske sprog fra enhver tilladt regel kilde, selv hvis den kilde ikke blev brugt til at lave den karakter (eks. kan en karakter skabt med PHB og VGM stadig vælge et sprog fra SCAG). Druide, tyvemål, monstrøse sprog (som Kæmpe Ørn eller Qualith), og andre sprog der er klasse eller baggrunds egenskaber, er ikke mulige valg for dette formål.

Udstyr, Guld, & Magiske Genstande

Køb af mundænt udstyr

Karakterer kan købe alt udstyr fundet i enhver ressource tilgængelig som +1 (se ALPG). De kan også købe spell ingredienser nødvendige for at kaste enhver spell i de samme ressourcer.
Med mindre andet specifikt beskrives i et eventyr eller en anden ressource, er rustning lavet af materialerne beskrevet i PHB.

Guld begrænsninger

Med undtagelse af guld tjent ved at sælge start udstyr, og undtaget hvis andet er specificeret, tæller alt guld din karakter optjener, imod din guld begrænsning. Inklusiv, men ikke begrænset til, guld tjent per time (se ALPG), ved at sælge genstande (så som dem fundet i eventyr eller dem skabt ved crafting, spells eller klasse egenskaber), og dem tjent via DM belønninger.

Magc Item Limit begrænsninger

Undtaget når andet specificeres, tæller alle permanente magiske genstande din karakter besidder, mod deres magic item limit, undtagen genstande af almindelig sjældenhed og historie genstande.
Magic Item Count. Nogle genstande har en formulering der undtager dem fra “Magic Item Count.” Dette er en ældre vending der minder om, men er anderledes end Magic Item Limit. Enhver regel fra før denne FAQ, der undtager en magisk genstand fra et count eller andre lignende regler, er trukket tilbage.

Magic Item kategorier

Alle magiske genstande er enten:
Consumable Magic Items. Skriftruller, eliksirer, soul coins (særlige magiske genstande fundet i Baldur’s Gate: Descent into Avernus), og magisk ammunition.
Permanent Magic Items. alle magisk item der ikke er consumable magic items – inklusiv dem som har et begrænset antal ladninger eller gange de kan bruges.

Magiske genstande fundet i løbet af et eventyr

Din gruppe skal vælge hvem der beholder alle consumable magic items de finder. Hvis i ikke kan blive enige, bestemmer jeres DM genstandens vinder tilfældigt (ofte ved et terningerul). Derudover fjernes ethvert permanent magic item fundet i løbet af sessionen. Når dette sker kan du gøre følgende:

Giv afkald på et item. Giv afkald på hvilket som helst permanent magic item fundet i løbet af sessionen.
Behold et item. Behold hvilket som helst permanent magic item din gruppe fandt (såfremt Magic Item Limit tillader det).
Erstat et item. Erstat et permanent magic item din karakter besidder med et permanent magic item din gruppe fandt.
Efterlad et item. Fjerne et magic item din karakter allerede besidder.

Din karakter mister ethvert magic item de giver afkald på, erstatter eller efterlader. De kan ikke genvindes senere.

Valg af magic items

Hvis et eventyr specifikt tillader dig at vælge et magic item, skal du vælge enten fra DMG eller eventyret der tildeler genstanden. Hvis eventyret ikke specificerer en sjældenhed skal genstanden være passende for din karakters tier. Hvis du må vælge et item af en specifik sjældenhed, kan du vælge et af en lavere sjældenhed. hvis du, for eksempel, tildeles et rare consumable magic item, kan du vælge et uncommon i stedet.
Yderligere, hvis du kan vælge det magiske items type, kan du kun vælge en type (langsværd, langbue, nitte-besat læder, etc.) der ellers er mulig at købe.

Tier passende Items

Nogle belønninger tildeler et tier passende magisk item til din karakter. Dette bestemmes ud fra din tier, i forhold til genstandens sjældenhed:

TierPassende Sjældenhed
1Common, uncommon
2Common, uncommon, rare
3Common, uncommon, rare, very rare
4Alle

Items med vedvarende effekter

Du kan kun drage fordel af et magisk item der giver den samme permanente fordel een gang (eksempelvis tome of understanding, bag of beans, etc.) Denne vejledning er retroaktiv. Ydermere tæller items der skænker en vedvarende effekt imod den karakters magic item limit så længe de beholder fordelen – selv hvis de ikke ejer genstanden eller det har mistet sine magiske egenskaber. Du kan vælge at erstatte eller opgive genstanden som normalt, men ved at gøre det, mistes de fordele det gav (resistance overfor skade, ability score increases, etc.)
Multiclass Karakterer. Hvis det at opgive et magisk item ville gøre din karakter uegnet til at multiclasse til en klasse de har et level i, skal du ombygge din karakters ability scores så den kvalificerer sig til dine klasser, men du må ikke ændre noget andet ved din karakter. For eksempel, en fighter der multiclassede til wizard ved at øge deres intelligens til 13 via en tome of clear thought, skal ombygge deres ability scores hvis de fjerner bogen. I slutningen af denne process skal de have minimum 13 i intelligence og 13 i enten strength eller dexterity. Alle andre aspekter af karakteren forbliver uændret.

Forbandede items

Et item hvis forbandelse hindrer fjernelse, og ikke er fjernet før slutningen af sessionen skal beholdes af karakteren når sessionen slutter. hvis dette ville føre til at karakteren overstiger sit magic item limit, erstatter det forbandede item et af karakterens andre items (inklusiv andre forbandede items). Karakterer kan ikke opgive et sådan item indtil dets forbandelse er fjernet (via spellcasting services, etc.) Sådanne items ejet af andre spillere returneres i slutningen af spillet (du kan dog bytte for det normalt).

Historie Items

Karakterer der finder et historie items kan beholde og bruge det uden at det tæller imod deres magic item limit, men kun i løbet af sessioner i det eventyr hvor det blev fondet. kun en karakter ved bordet kan bruge et historie item af gangen. Disse items kan ikke sælges eller byttes.

Problematiske Items

Hvisse items er problematiske og er blevet fjernet fra Adventurers League spil. Mens ALCCen adresserer items fundet i eventyr, er deck of many things identificeret her. Hvis du tidligere har fundet dækket gælder følgende

  • Du trak ikke. Fjern det fra din karakter
  • Du har allerede trukket. Hvis du fandt (og trak) fra dækket før d. 25 august 2017 beholder du enhver fordel eller straf du modtog fra det. Fremtidige kort kan ikke trækkes.
  • Dit træk gik skidt. Hvis du trak kortet Donjon eller kortet Void, eller blev overvundet af dødens avatar, fjernes din karakter fra spil.

Unikke magiske items

Items uden en specificeret sjældenhed er af samme sjældenhed som items fundet I DMG, med mindre de besidder yderligere mekaniske egenskaber, ud over Special Features tabellerne på side 142-143 i DMG. De items som har en sjældenhed, men også besidder unormale egenskaber er unikke og kan ikke byttes.
Et hvert item der ikke viser en sjældenhed og ej heller har en sjældenhed tildelt af ALCCen anses også som unikke med mindre du har et certifikat der etablerer dets sjældenhed. Du skal besidde et originalt fysisk certifikat (altså ikke en fotokopi, et fotograf, skannet kopi, etc.) til det pågældende item, specifikt fra det eventyr fra hvor det blev anskaffet, og det skal medfølge handlen.

Certifikater med fejl

Hbis en fejl eksisterer, brug item beskrivelsen som skrevet in selve eventyret, og dets metadata (sjældenhed, attunement krav, item kategori, etc.) nævnt i DMG.

Items med yderligere egenskaber

Dine DMs burde give den fulde item beskrivelse til deres spillere og/eller tilbyde fotografier eller fotokopier af hvert item, som de præsenteres i eventyret, til deres spillere. Det er op til dig at sikre at du holder ordentligt styr på alle yderligere egenskaber på din eventyr logside.

Attunement til et magisk item af familiars

Ethvert item attuned til et væsen under din kontrol (familiars, beast companions, etc.) tæller imod både din karakters grænse på tre attuned magiske items og deres magic item limit.
Dette antyder ikke at væsner kan attune til magic items. Hvorvidt et sindsløst udødt væsen, for eksempel, kan attune til og bruge et magisk item er stadig op til din DM.

Handel af Magiske Items

For at bytte et magisk item skal du have din karakters besiddelse. Items der holdes i reserve kan ikke byttes. På samme måde kan du ikke bytte magiske items uden magiske egenskaber. De kan dog erstattes af et nyt et. Din karakter skal være i live for at kunne bytte magiske items.

Destruktion af magiske items

Med mindre betingelserne for et items destruktion er specifikt fremlagt (talon kort fra deck of many things, ioun stone, +2 nets, etc.) kan permanente magic items ikke destrueres. Dog bør en DM ikke aktivt prøve at ødelægge magic items når muligheden opstår. Disse situationer bør være få og sjældne. Ødelagte magic items tæller imod en karakters magic item limit, indtil de fjernes eller erstattes i slutningen af en session.

Bag of Beans & Mummy Lords

Se vejledningen om uddeling af magic items og om at drage fordel af et item mere end en gang. I dette tilfælde har Mummy Lorden hverken en specifik loot tabel, ej heller tildeler den specifikke items. Således modtager du ingen magic items for at besejre den.

Omdømme & faktioner

Omdømme/Faktion items

Items opnået i kraft af dit omdømme eller dit medlemsskab i en faktion er tilgængelige når Adept ranken (tier 2) opnås. Du skal ikke taget disse items. De er blot endnu et item tilgængeligt, skulle du ønske det, og kan fjernes eller erstattes normalt.

Skræddersyet faktion

Undladelsen af en fastsat liste af autoriserede faktioner er med vilje for at lade karakterer blive medlemmer af enhver faktion de kommer forbi i deres eventyr, ud over de “5 store”. Dog har dette den ekstra fordel i at karakterer kan skabe deres egen faktioner. Alle grundende til suspension af omdømmefordele gælder dog stadig.
Grundet deres fremtrædende rolle som skurke i Dreams of the Red Wizards serien af eventyr, er the Red Wizards of Thay ikke tilgængelig som faktion.

Andre belønninger

Gentagelse af Nedetidsaktiviteter

Enhver nedetidsaktivitet fundet uden for ALPGen og PHB kan kun bruges een gang medmindre der står andet.

Nedetidsaktiviteter tilgængelige for døde karakterer

Den eneste nedetidsaktivitet tilgængelig for en død karakter eller en karakter fjernet fra spil er at få spellcasting services der returnerer dem til spil.

Spells

Tilgængelige spells

Spells er enten et race eller klasse valg. De er underlagt PHB+1. Karakterer der kan kopiere spells til en ritual bog eller en spellbog er undtagelsen til denne regel og kan kopiere spells fra uden for deres PHB+1, men kun dem de finder uden for level stigning – så som ved at fange en fjendes spellbog eller køb af skriftruller,
En spell skal have en komplet spell beskrivelse for at din karakter kan kende, nedskrive og forberede den.

Items skabt af spells

Spells eller effekter der skaber items kan kun skabe items der ellers kan købes.

Reinkarnation

DMen ruller på tabellen til rådighed i spell’ens beskrivelse i PHB – racen kan ikke vælges.
Du fortsætter med at avancere i hvad klasser du allerede har, men kan blive udelukket fra fremtidige valg. nogle feats har imidlertid en fornøden race. Per PHB, hvis du ikke møder kravene til et feat, kan du ikke bruge det feat længere.

Plane shift et al.

Hvis din karakter blev transporteret til et andet plan og eventyret ikke stiller en tilsyneladende vej retur til rådighed, afhænger måden de kommer det af de tre følgende spørgsmål:

  • A. Du kan kaste en spell der tillader rejse mellem planer.
  • B. Du har denne spell forberedt.
  • C. Du har de nødvendige komponenter.

A., B. og C. er sande. Du kan kaste spell’en på deres næste tur og vender tibage til spil normalt.
A. er sand, B. eller C. er falsk. Brug en nedetidsdag på at forberede spell’en eller indkøbe komponenter og kast den næste dag.
A. er falsk. Din karakter vandrer formålsløst gennem planerne indtil de klarer det hjem – og bruger 50 nedetidsdage i processen. Denne pris kan øges i visse omstændigheder

Clone

Følgende vejledning gælder:
Modenhed. En klon er ikke moden (og yder derfor ingen fordel) indtil modtageren bruger et total af 120 nedetidsdage efter at have kastet den. Disse nedetidsdage behøves ikke at bruges kun til dette formål. Dog kan en beholder brugt til at gro og huse en klon ikke bruges til en anden klon før den første klon er blevet taget i brug.

Simulacrum

Simulacrums kan ikke kaste simulacrum eller nogen spell der duplikerer dens effekter.

Telepotation Circle

Følgende vejledning gælder:
Det tager tid. At indskrive en permanent teleportation circle er en nedetidsaktivitet der kræver brugen af et total af 365 nedetidsdage. Disse dage behøves ikke at bruges i træk.
Ikke bare hvor som helst. Kun teleportation circles lavet på følgende lokationer er permanente:

  • Ejendomme du ejer. Ejerskab over bygninger eller virksomheder på en specifik lokation.
  • Etablerede templer. Templer dedikeret til trosretninger du er medlem af.
  • Andre organisationer. Officielle organisationer du er medlem af’s hovedkvarter elle permanente operations base (Brotherhood of the Cloak, faktioner, etc)

Adgang til andre cirkler. Du kan handle med kendskaben til en cirkel du har skabt‘s lokation og sekvens med en anden, som giver dig kendskab til en i bytte. Begge partier i handlen skal bruge 10 nedetidsdage på at færdiggøre handlen og lære cirklens seglsekvens, med følgende vejledning:

  • Templer. nedetidsprisen halveres hvis begge partier i handlen er medlem af samme tro.
  • Organisationer. nedetidsprisen halveres hvis begge partier i handlen er medlem af samme organisation (for det meste faktioner). Disse cirklers lokation kan ikke handles med ikke-medlemmer.

True Polymorph

Effekterne af denne spell fjernes ved slutningen af eventyret eller sessionen – hvad end der sker først.

Wish

Følgende vejledning gælder:
Skal overses af DM’en. Grundet de iboende risici ved kastelsen af wish, skal den kastes i en DM’s tilstedeværelse i løbet af en eventyr session.
Virkeligheden reparerer sig selv. Effekterne af ethvert wish brugt til noget uden for den punktopstillede liste i spell’ens beskrivelse er op til DM’ens skøn brugende vejledningen inkluderet i spell’ens beskrivelse, og udløber ved slutningen af eventyret eller sessionen – hvad end kommer først.
Stessende ting er stressende. Kastere risikerer stress-inducerede effekter pådraget ved kastelse af wish ligegyldigt om effekterne af wish’et er midlertidige. Tabet af evnen til at kaste wish i fremtiden kan kun gøres ugjort ved at ønske (wishing) for et omrul som beskrevet i spell’ens beskrivelse.
Du er dig; og ligeså er den. Hvis et simulacrum du har skabt kaster wish, lider både du og dit simulacrum effekterne associeret med kastelsen af spell’en – inklusiv risikoen for ikke at kunne kaste wish igen. Den manglende evne til at kaste wish udstrækkes til ethvert simulacrum du skaber i fremtiden, så vel som wish kastet af goddomme via Divine Intervention eller andre lignende klasse egenskaber.
Bord rammer. Kun karakterer i din gruppe kan drage fordel af et wish du kaster. Fordelene udstrækkes ikke til andre grupper eller borde.

Del 3. Dungeon Master Spørgsmål

Optjening og indløsning af DM belønninger

DM Belønninger giver DM’s yderligere avancerings og skatte-muligheder, så vel som andre specielle belønninger så som oplåsen for race eller klasse muligheder i anerkendelse af indsatsen krævet for at køre D&D Adventurers League spil. Den eksakte natur af denne belønning varierer fra eventyr til eventyr (og sæson til sæson).

Logning af DM Belønninger

Ligesom med en eventyr logside, er der ikke noget obligatorisk format for at logge DM Belønninger. Find et system der fungerer for dig og kør med det.

Varighed af u-indløste belønninger

Du kan gemme dem til senere eller bruge med det samme efter eget ønske, men du skal tildele helheden af en enkelt DM Belønning til den samme karakter.

Jeg har gruppe sammensætningsspørgsmål!

Nødvendigt karakter level

Hvert eventyr lister et minimum og maksimum karakter level (typisk udtrykt som en level række så som levels 1-4 eller levels 1-15, men kan udtrykkes som tiers). Hvorvidt en karakter uden for denne række kan deltage i eventyret eller ej, afhænger af selve eventyret.

DD-serie eventyr

Disse eventyr bruger typisk følgende rækker og kan ikke spilles af karakterer uden for den level række. disse level rækker bruges næsten eksklusivt af DD-serie og CCC eventyr.
Level 1-2. Denne level række bruges næsten eksklusivt i DDEX/ALXX-01 eventyr – mini-eventyr designet til at sparke nye sæsoner i gang.
Level 1-4, Level 5-10, Etc. Disse level rækker sammenfalder med de fire tiers i spil.

Hardcover eventyr

En karakter kan kun spille et harcover eventyr af gangen. Hvis en karakter der spiller et eventyr hopper ind i et andet hardcover fra en anden historie, og leveller ud af det første eventyrs level række, kan de ikke vende tilbage til det første eventyr. Hvis et eventyr henviser dig til at køre en specifik portion af et andet hardcover eventyr, anses kun den specificerede portion som værende af samme historie sæson. Følgende level rækker er de mest almindelige:
Level 1-7 eller 8-15. Brugt i HDQ og ROT. Disse level rækker tillader grupper af blandede tiers.
Level 1-10/11. Disse level rækker er typiske for de fleste andre hardcover eventyr og tillader grupper af blandede tiers.
Tiers. Visse eventyr (som TYP og DMM) bruger specifikke tiers af spil for hver dungeron i stedet for en enkelt level række igennem hele bogen. Disse er identificeret i ALCCen.

Grupper af blandede tiers

Forudsat at de kan spille eventyret, kan karakterer fra forskellige tiers tage på eventyr sammen. Nogle DM’s vælger at undgå at blande tiers for at gøre det lettere at spille – ved at begrænse spil til en tier inden for eventyrets level række.
Pas på at overvælde karakterer af lavere level og giv stadig en udfordring til karakterer af højere level, når der er en gruppe af blandede tiers. Falder en karakter inden for 1 eller 2 levels af det gennemsnitlige gruppe level (APL), burde de ikke have problemer med at passe ind i en gruppe, men karakterer af blandede tiers kan finde eventyret for svært eller gøre det for let for deres kompagnoner.

Hvordan fungerer avancering?

Sæson 9 introducerer en ny måde at avancere for dine spilleres karakterer. Baseret på ideen at karakterer bør lettere kunne nå det level de foretrække at spille. Hvorvidt en spilleres karakter viler hovedsageligt på spilleren; en spiller kan i hvert fald afvise et level de har modtaget gennem eventyrene.
Hardcover Eventyr. Du kan give et level når du føler at det passer – til et maksimum på et per session. Nogle eventyr giver tegn til denne slags belønninger, andre gør ikke. Dog, hvis du ikke tildeler dem et level, tjener dine spilleres karakterer et level efter fire timers spil (otte på tier 2). I hvert fald stiger karaktererne i næste level i slutningen af sessionen
Modul-stil Eventyr. Hver karakter opnår et level efter at have succesfuldt gennemført eventyret, og stiger i level ved slutningen af sessionen. Dette inkluderer eventyr der har fire 1-timers mini-eventyr. Noter dog, at dette kan resultere i at at karakterer avancerer uden for eventyrets level række – gørende dem ude af stand til at gennemføre andre mini-eventyr.

Uddeling af belønninger

Som en generel regel, hvis det findes i et eventyr, kan karaktererne tage det. Om de kan beholde det er en anden sag.

Tildeling af ikkemagiske skatte

Som en generel regel, ignoreres mondænt udstyr og skatte indikeret i eventyret – selv hvis det står under en skatte-subheading; det findes bare ikke af eventyrerne. Items der specifikt identificeres som blivende fundet af eventyrerne er undtagelsen til denne regel.
Guld. Du har frihed i hvordan og hvornår du uddeler guld, og også i hvilken form det tager. Disse guld belønninger kan tildeles som en bunke mønter, nogle få ædelstene eller kunstobjekter, eller endda mondænt udstyr. For eksempel kan en ork have en pung med beskidte mønter, en lich en håndful diamanter til spellcasting, og en bandit kan måske bære et velskabt langsværd. Noter dog, at tildeling af mondæne genstande som en del af, eller hele den timelige belønning kan betyde at karakterer tjener mindre guld i det lange løb, siden disse items stadig sælges til den halve pris. Vær kreativ, dine spillere vil absolut værdsætte det.

Tildeling af magic items

Karakterer kan finde magiske items der specifikt nævnes i det encounter hvori det findes. Enhver omtale af tilfældige magiske item tabeller ignoreres. Undtagelserne til denne regel er identificeret i ALCCen. Magic items er altid annoteret i italics. Hvis genstanden ikke er i italics, er det ikke et magic item.

Mængder af magisk ammunition

Pakker af +X ammunition findes altid i 1d6 mængder.
Al anden magisk ammunition findes individuelt.

Eventyret sætter mig/spilleren til at vælge item’et

Hvis et eventyr specifikt tillader spilleren eller DM’en at vælge et item til deres karakter, vælges item’et fra DMGen eller eventyret hvori det tildeles. Hvis eventyret ikke nævner genstandens sjældenhed, skal det være passende for den karakter der modtager dets tier.

Uddeling af nonstandard rustning

Med mindre nævnt specifikt i eventyret eller det encounter hvor det findes, er rustning lavet af materialerne beskrevet i PHBen.

Kapitler som enkeltstående eventyr

Kapitler i et hardcover kan køres som enkeltstående sessioner, men ikke individuelle encounters. Denne regel er designet til at facilitere spillet.

Hvordan fungerer eventyr med flere sessioner

Om det er på grund af tidsbegrænsninger, eller eventyr længde, tager eventyr flere sessioner

Genspilning af indhold

Karakterer kan ikke genspille indhold, men kan fortsætte indhold de ikke færdiggjorde. Det er, hvis et spil bliver for langt, og alle spillere og DM’en bliver enige om at mødes den følgende weekend for at samle op hvor de slap, og færdiggøre spillet. Hvis dette sker, bør passende notater føres på logblade for at reflektere dette. At genspille en del af et eventyr du gerne vil genspille, er ikke tilladt.

Logning af opdelte sessioner

Spillere skal lave føre et notat ved slutningen af hver session. Det anbefales dog også at karakterer der deltager i et multi-sessions eventyr noterer deres nuværende hit points, og andre opbrugte ressourcer (hit dice, spell slots, rages, etc.) note delen af deres log, da sådanne ressourcer ikke genopfriskes mellem sessioner af samme eventyr.

Spil af materiale mellem sessioner

Karakterer kan spille andre eventyr (inklusiv andre multi-sessions eventyr) mellem sessioner. I starten af hvert nyt eventyr genoprettes karakterers hit points, hit dice og andre consumable ressourcer til fuld; dog vil karakteren begynde spillet, lidende under effekterne af alle sygdomme, gifte, forbandelser, eller andre lidelser der ikke blev fjernet i slutningen af eventyret.
Det er af denne grund, at karakterer der deltager i et (eller flere) multi-sessions eventyr bør holde nøje styr på deres nuværende ressourcer i slutningen af hver session.
Spillere Ser tager deres karakterer fra spil til spil på denne måde har tilladelse til at avancere i level og optjene belønninger mellem sessioner i et multi-sessions eventyr, men bør udvise forsigtighed, ellers kan de ved et uheld stige i level ud af deres originale spil.

Level-stigning mellem sessioner

Da karakterer kan spille modul-stil eventyr på siden, mellem sessioner i et multi-session hardcover eventyr, kan de meget vel opnå levels mellem sessioner.
Mens karakteren får fuldt udbytte af at stige i level mellem sessioner, genopfrisker brugte hit points, spell slots og andre consumable ressourcer ikke mellem sessioner, før karakteren hviler.
Alle andre fordele ved at opnå et level (inklusiv nyligt anskaffede evner) er tilgængelig med det samme. Dette kræver noget ophæven af vantro fra spillernes og DM’ens side, især i tilfælde af at karakteren anskaffer nyt udstyr, magic items eller klasse evner mellem sessions.

Officiel eventyr errata

DDEX2-13 The Howling Void. Dette er et 4-timers eventyr.
DDEX3-5 Bane of the Tradeways. Dette er et 2-timers eventyr.
DDAL05-02 The Black Road. Dette eventyr er optimeret til fem 3.-level karakterer
DDAL05-03 Uninvited Guests. Dette eventyr er optimeret til fem 3.-level karakterer
DDEP05-01 The Iron Baron. Flameborne story award’en tillader skabelsen af et nyt sæt rustning med en maksimum markedsværdi på 750 gp. Effekten af denne story award kan ikke kombineres med andre sæt magisk eller mondæn rustning – det er skabelsen af et helt nyt sæt rustning.
DDAL07-01 A City on the Edge. Dette eventyr består af fem 1+timers eventyr.

Hvad med forslag om hvordan man kører dem

Nedenfor er et uofficielt, fællesskabs-holdt dokument der giver foreslåede rettelser, tips og et væld af anden information, hjælpsom til at køre eventyrene.

http://dndadventurersleague.org/errata

Del 4. Begivenheds Organisator Spørgsmål

Hvordan bliver man begivenheds organisator?

At blive begivenheds organisator er så simpelt som at finde spillere og en DM og køre officielle D&D Adventurers League Spil!

Anskaffelse af eventyr til din første begivenhed

Ud over Starter sættet og hardcover eventyr (så som Curse of Stradh), kan Dungeon Masters købe DDEX og DDAL eventyr fra Dungeon Masters Guild.

Introduktions eventyr (DDIA)

Ved udgivelsen af hvert nyt produkt fra Wizards, kan butikker planlægge i-butikken spil, kaldet Introductory Adventures. Disse eventyr indeholder typisk 12-15 timers eksklusivt indhold der kun kan spilles i WPN butikker. Eventyr med DDLE koden tæller også som Introductory Adventures.

DDEX/DDAL/CCC eventyr

Disse eventyr er til salg eksklusivt på Dungeon Master’s Guild.

Starter set & Hardcover eventyr

Lost Mine of Phandelver og hardcover eventyr produceret af Wizards of the Coast er legale i Adventurers League spil, med mindre andet specificeres i Adventurers League Content Catalog (ALCC). Disse eventyr passer bedst til borde der mødes fast (så som private spil), men kan let planlægges i dine ugentlige Adventurers League spil, skulle du ønske det.

Verdenspremierer & regionale previews

Hvis du er en messe organisator, kan du også anmode om at holde en verdenspremiere udgivelse eller regional preview af et kommende DDAL eventyr ved at udfylde følgende anmodnings formular snarest muligt.

http://bit.ly/DnDALPremier

Del 6. Changelog

v9.0

  • Fjernet referencer til advancement checkpoints og inkorporeret vejledning angående Sæson 9 avancerings regler.
  • Fjernet referencer til treasure check points og inkorporeret vejledning angående Sæson 9 magic item regler.
  • Revideret DM Reward vejledning.
  • Tilføjet vejledning der gør vendingen “magic item count” ugyldig. Enhver formulering der gør et item fri fra magic item counts eller lignende, forældede mekanikker, er ugyldige.
  • Tilføjet nye ressourcer til akronym listen
  • Tilføjet begrænsninger til creation, fabricate, og wish da de vedrører generering af guld; guld genereret på denne måde underlægges en karakters GP limit.