Når du springer ud som AL DM, indser du hurtigt at forskellen på DM’e AL og non-AL ikke er ret stor. Herunder har vi samlet et par fifs, der kan overbevise dig om, at det ikke er så besværligt at være AL DM:

– Først skal du have fat i den gældende Adventurers League Dungeon Masters Guide – en PDF fil, der beskriver de sæsonspecifikke regler for AL spil, som DMen skal sættes sig ind i.

– Med sæson 11 – den i skrivende stund aktuelle sæson – blev Adventurers League meget, meget nemmere at spille. I dag er spillene alene opdelt på kampagne, det vil sige karaktererne “bor” i den kampagne de er skabt til unde henvisning til den Adventurers League Players Guide der hører til. De fire kampagner er Forgotten Realms, Eberron, Ravenloft Mist Hunters og Critical Role. Som DM skal du vide at en Forgotten Realms karakter ikke kan hoppe fra een kampagne til en anden.

– Du kan spille AL hvor som helst. Derhjemme i kælderen, i en butik, på et bibliotek, en café, kollegie, ja hvor som helst du kan samle 3 til 7 spillere rundt om et bord.

– Dit spil SKAL under ingen omstændigheder slås op på dnd-al.dk for at være AL legalt. Du gerne slå det op, men muligheden for at slå spil op er alene et tilbud, ikke et krav.

– Alle nye spillere starter altid med en level 1 AL legal karakter, uanset kampagnen. Den kan enten være skabt efter vejledningen i een af AL Players guiderne, eller det kan være en pre-gen (forhåndsskabt) karakter fra Wizards. Husk at sikre dig at pregen’en er AL legal. Se f.eks. http://dndadventurersleague.org/tag/pregens/

– Alle karakterer skal have et AL logsheet for at være AL legale. Har du en ny spiller, der starter med en pre-gen, skal spilleren stadig have et logsheet til pre-gen’en. Husk at pre-gen’en kan ændres helt op til og med level 4. Bemærk at logsheet’sne har antaget forskellige former undervejs i ALs levetid, og der er reelt ikke andet krav til logsheet end at det indeholder historiske oplysningerne for karakteren, så progression og tildeling af guld og magic items kan følges.

– I AL må du kun spille forskrevne, AL godkendte moduler. Det er udelukkende AL Admin, der bestemmer om et modul et AL legal. AL godkendte moduler kan kendes på, at de altid har en eventyr-kode med til navnet. Listen med tilladte koder er lang som et ondt år, men du kan på DMsGuild.com finde langt de fleste AL legale moduler.