Med overgangen til Historic-kampagnen, skete der også en massiv ændring i forbindelse med karakterskabelsen til Historic-sæsonen. Herunder får du en let-tilgængelig oversigt over do’s and don’ts når du skal skabe din første Historic-karakter.

  1. Vælg race
    Du må skabe din karakter uden andre begrænsninger end listen over regel- og tillægs-bøger du finder herunder:
    Players Handbook (PH)
    Mordenkainens Tome of Foes (dog kun kapitel 1 til 5) (MToF)

    Sword Coast Adventurers Guide (SCAG)
    Tasha’s Cauldron of Everything (TCoE)
    Volo’s Guide to Monsters (VGM)
    Xanathar’s Guide to Everything (XGE)
    Elemental Evil Player’s Companion
    Locathah Rising
    The Tortle Package
    Derudover må du bruge følgende variant eller optionelle regler:
    Blessed of Corellon (fra MToF)
    Customizing Your Origin (fra TCoE)
    Half-Elf og Tiefling Variants (fra SCAG og MToF)
    Variant Human Traits (PH)
    Optionelle Human Languages (fra SCAG)
  2. Vælg klasse
    Du må vælge klasse og subklasse fra:
    Players Handbook
    Sword Coast Adventurers Guide
    Xanathar’s Guide to Everything
    Tasha’s Cauldron of Everything
  3. Vælg baggrund
    Du må vælge baggrund fra een af de i punkt 1 angivne bøger eller skabe din egen udfra reglerne i Players Handbook.
  4. Fastsæt ability scores
    Når du fastsætter dine ability scores (strength, dexterity, constitution, wisdom, intelligence og charisma), så kan du vælge mellem 2 metoder for at fastsætte dem:
    Standard Array, hvor du fordeler værdierne 15, 14, 13, 12, 10 og 8 efter eget ønsket.
    Variant: Customizing Ability Scores (også kaldet Point Buy) – læs mere i Players Handbook på side 13
    Obs: Husk at du må bruge reglerne for Cusmomizing Your Origin fra Tasha’s Guide to Everything til at ændre hvor dine race-baserede ability score bonusser ligger, samt du må ændre på hvilke proficiencies du har. Har du ikke Tasha’s Guide to Everything, kan du finde reglerne i appendix 1 i Historic Players Guide.
  5. Detaljér din karakter
    Alignment – et fællestræk for Adventurers League karakterer er helte i kamp mod det onde. Derfor kan ingen nye AL karakterer i Historic-kampagnen være af typen Evil. (Bemærk: Dette gælder kun for ny-skabte Historic-karakterer)
    Deities/Guddom – Clerics skal følge een given guddom. Der kan vælges fra listerne Deities of the Forgotten Realms og Nonhuman Deities i Players Handbook. Som cleric er du ikke bundet til at følge en guddom af dit alignment (du kan godt være lawful neutral og vælge en chaotic good guddom).
    Ikke-clerics må gerne vælge en guddom fra førnævnte kilder, men er ikke tvunget til det.
  6. Vælg udstyr
    Du ruller ikke for hvor meget guld du har, i stedet har du det guld din klasse og baggrund giver dig. Du er velkommen til at bruge det forslåede udstyr baseret på din klasse (findes under hver klasse-beskrivelse, kaldet Starting Equipment) eller du kan bruge det guld du får fra baggrund og klasse og købe ind for dét. Bemærk: Du må godt vælge Starting Equipment og sælge det du får for halvdelen af varernes ny-pris (dvs. en light crossbow, der koster 75gp, får du 37gp 5sp for at sælge). Det guld du får for at sælge Starting Equipment tæller ikke mod dit maksimum guld per level (level gold cap). Du har desuden lov at starte med en Trinket fra kapitel 5 af Player’s Handbook.