D&D Adventurers League-spillestilen er Dungeons & Dragons som du kender det, med fortællinger sat i historie-faste rammer i form af en fortsat kampagne der udspiller sig som tiden går.

Vi spiller med D&D 5. udgaves regler og historierne foregår primært i dét området kaldet Forgotten Realms.

Kampagner

Der spilles på tværs af fire kampagner i D&D Adventurers League.

For alle nye karakterer gælder det at du skaber din karakter til den kampagne du vil spille, Historic, Seasonal eller Alternate.

Seasonal-kampagnen
Denne kampagne fornys årligt og følger Wizards of the Coasts officielle historie-linje, altså de eventyr-bøger der udgives. I øjeblikket er det Icewind Dale: Rime of the Frostmaiden. Kampagnen i Adventurers League hedder Plague of Ancients, og understøtter spil for karakterer fra level 1 til level 11 (ligesom bogen). Eventyrerne i serien har et kende-nummer, DDAL10 og DDEP10, i deres titel på DMsGuild.com og her på sitet. Seasonal-kampagnen foregår som regel i det populære Forgotten Realms, og er et godt sted at starte sin rejse ind i Adventurers League.

Her finder du en kort gennemgang af reglerne for karakterskabelse til Season-kampagnen.

Masters-kampagnen
Når du har gjort dig nogle erfaringer, kan du slutte dig til Masters-kampagnen. Denne kampagne er struktureret som en “levende” kampagne, og har et løbende fortælling, der deles ind i historie-sæsoner der alle foregår i Forgotten Realms. Kampagnen hedder Dreams of the Red Wizards og er primært henvendt til højere-level karakterer (level 5 og derover). Disse eventyr har kende-navnet DRW i deres titel på DMsGuild og her på sitet. Karakterer fra Seasonal-kampagnen kan migrere over i Masters-kampagnen når som helst de når til level 5.

Her finder du en kort gennemgang af reglerne for karakterskabelse til Masters-kampagnen.

Historic-kampagnen
Den historiske kampagne dækker bagkataloget af tidligere sæsoners spil. Hvis du ønsker at spille i Historic-kampagnen kan din karakter spille eventyr fra tidligere års kampagner, uanset hvilken sæson spillet er fra. Karakterer i Historic-kampagnen kan ikke migrere til andre kampagner, men kan istedet fornøje sig med hundredevis af fordums tiders eventyr.

Her finder du en kort gennemgang af reglerne for karakterskabelse til Historic-kampagnen.

Alternate-kampagnen
For de, der vil prøve noget anderledes, tilbyder Alternate-kampagnen spil i andre dele af multiverset end Seasonal- og Masters-kampagnerne, og er ikke struktureret på samme måde som disse. De har en fast begyndelse og afslutning og byder på en mere sammenhængende fortælling. Den nuværende Alternate-kampagne foregår på verdenen Eberron og kaldes Oracle of War og tager karaktererne på en rejse fra level 1 til level 20!

Flytning mellem kampagner

Undervejs når du spiller har du mulighed for at flytte din karakter fra een kampagne til en anden. Billedet herunder viser hvordan du må skifte rundt imellem kampagnerne.

Eksisterende karakterer fra tidligere sæsoner

For eksterende karakterer gælder det, at du som spiller skal vælge om karakteren spiller i Historic- eller Masters-kampagnen. Så længe du ikke har valgt hvilken kampagne karakteren hører til, kaldes den for en Legacy-karakter.

Når du som spiller skal flytte din Legacy-karakter til en kampagne skal du være opmærksom på nogle få ting:

  • Din karakter får et gratis rebuild uanset level når du vælger kampagne.
    Dvs du må altså bygge din karakter om på dét level karakteren er på, under vejledning af den valgte kampagnes karakterskabelses-vejledning.
    Eksempel: Jeg flytter en Legacy-karakter til Historic-kampagnen. Karakteren er Variant Human 5. level fighter og 3. level wizard, altså level 8. Multi-classing og feats er ikke tilladt i Historic kampagnen hvorfor jeg er nødt til at lave karakteren om. Til gengæld er jeg ikke længere bundet af PH+1 reglen, så jeg kan lave mig en level 8 firbolg artificer i stedet.
  • “Min karakter er lawful evil, som jeg ikke kan finde en regel på i Historic Player Guide’n – kun for nye karakterer. Må jeg beholde det alignment?”. Ja, du er stødt på dét der hedder grandfathering, der firkantet kan forklares sådan her: En ting, der står i sæson 9 reglerne men som ikke direkte overskrives i Historic reglerne, gælder fortsat i Historic spil. Et godt eksempel herpå er lawful evil alignmentet, men også tildelingen af DM Rewards for Historic spil. Det sidste vi har hørt om DM rewards var i sæson 9, og da vi ikke har fået en regel der enten annullerer eller ændre på DM Rewards for Historic spil, gælder reglen om DM Rewards altså stadig. Der findes en række af disse tilfælde, hvor man kan beholde en given ting, fordi den ikke er skrevet ud i Historic dokumentationen.